2 فوریه 2022- طبق تحقیقات جدید منتشر شده در مجله  The Science of Diabetes Self-Management and Care، آموزش دیابت منجر به استفاده بهتر از مراقبت های موجود و کاهش هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی برای افرادی که آن را دریافت می کنند، می شود.

برخی از مطالعات پیشین نشان داده‌اند که برنامه‌های آموزشی دیابت می‌تواند مزایای پایدار و گاهی شگفت‌انگیز داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که یک برنامه فشرده یک روزه منجر به بهبود سطح A1C شرکت کنندگان (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) در سه ماه و شش ماه بعد از برنامه شده است، و همچنین منجر به بهبود سطح دیسترس مرتبط با دیابت در گزارشات بیماران شد. تجزیه و تحلیل دیگری نشان داد که برنامه های آموزش دیابت مبتنی بر ذهن آگاهی - که بر استراتژی های ذهنی برای پذیرش و به عهده گرفتن خود مدیریتی دیابت تمرکز دارد - با بهبود بیشتر کنترل قند خون و کاهش ناراحتی های مرتبط با دیابت[1] نسبت به برنامه های آموزشی استاندارد دیابت مرتبط است، اگرچه این تفاوت ها بعد از سه تا شش ماه ناپدید شد.

برنامه های آموزشی دیابت با کاهش هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی برای شرکت کنندگان مرتبط بود

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان داده‌های 22 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2007 و 2020 را بررسی کردند. اندازه، مدت و جمعیت در این برنامه‌های آموزشی دیابت به طور گسترده‌ای از مطالعه‌ای به مطالعه دیگر متفاوت بود، و همچنین مزایایی که محققان مشاهده کرده بودند با این عوامل مرتبط بود. اما به طور کلی، محققان دریافتند که این برنامه‌ها منجر به کاهش هزینه‌های کلی مراقبت‌های بهداشتی برای افراد شرکت‌کننده می شود، همچنین استفاده از مراقبت‌های خط اول دیابت را افزایش می دهد. این دو نتیجه ممکن است متناقض به نظر برسند، اما در واقع اینطور نیستند - دریافت مراقبت مناسب برای دیابت ممکن است در ابتدا کمی بیشتر هزینه داشته باشد، اما این هزینه ها بسیار کمتر از هزینه های بالاتری است که برای خدمات اورژانسی و بیمارستانی برای افرادی صرف می شود که از دیابت خود به میزان کافی مراقبت نمی کنند.

از 22 مطالعه ی مورد بررسی، 11 مطالعه شامل بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، پنج مورد شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 بودند و پنج مورد نوع دیابت مشخص نبود. از مجموع مطالعات، چهار مورد کاهش خدمات بستری بیمارستانی مرتبط با آموزش دیابت، چهار مورد کاهش در هزینه های پزشکی سرپایی، سه مورد کاهش در استفاده از خدمات اورژانس و یک مورد کاهش در هزینه های داروخانه مرتبط با آموزش دیابت، را گزارش کردند. اما کل هزینه‌های سرپایی در واقع پس از آموزش دیابت در یک مطالعه افزایش یافت، و سه مطالعه افزایش هزینه‌های داروخانه را نشان دادند. کل هزینه های پزشکی در چهار مطالعه به دنبال آموزش دیابت کاهش یافت، در حالی که در دو مطالعه افزایش یافته بود.

محققان نوشتند که نتایج کلی مثبتی - اما هنوز مختلط- از مطالعات برنامه‌های آموزشی دیابت حاصل شده است، و این به این معنا است که انجام این نوع مطالعات بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا به این ترتیب سیستم‌های مراقبت بهداشتی از اینکه برای جمعیت های مختلف بیماران، چه مداخلاتی موثر و چه مداخلاتی موثر نیستند، تصویر بهتری بدست می آورند. در حالت ایده‌آل، مطالعات باید برنامه‌های آموزشی دیابت که می‌توانند خارج از محیط مطالعه تکرار شوند، را نیز بررسی کنند، به طوری که نتایج آنها به راحتی بتواند برای کمک به بهبود برنامه‌های آموزشی دیابت در دنیای واقعی اعمال شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/02/diabetes-education-leads-to-lower-costs-better-use-of-care/

 



[1]diabetes-related distress